Masz niespłacony dług, skontaktowała się z Tobą firma windykacyjna i nie wiesz co robić? Poznaj swoje prawa. Dowiedz się, czego nie może zrobić windykator oraz z jakimi firmami warto współpracować.

 

W tekście:

  • Prawa osoby zadłużonej
  • Zasady Dobrych Praktyk
  • Co zrobić, gdy Twoje prawa zostały złamane?

Telefon z firmy windykacyjnej to dobra wiadomość. Może rozpocząć negocjacje w sprawie polubownej spłaty. Z naciskiem na „polubownie”.

Windykator może Ci zaproponować taki sposób spłaty, jakiej nie dostałbyś u pierwotnego wierzyciela. Potrzebna jest tylko Twoja gotowość na rozmowę. Żeby być w tej rozmowie równorzędnym partnerem, warto znać swoje prawa. Nasz poradnik to krótkie kompendium wiedzy o prawach osoby zadłużonej. Dowiesz się też z niego co robić, gdy są one łamane.

Prawa osoby zadłużonej

Jakkolwiek duże masz zadłużenie i bez względu na to, co możesz słyszeć na ten temat wokół – jako osoba zadłużona masz swoje prawa. Znajomość ich naprawdę się opłaca. Może uchronić Cię przed nieprzyjemnościami, stratą czasu i nerwów, do czego prowadzi kontakt z nieuczciwymi firmami windykacyjnymi. Znajomość własnych praw pozwala rozpoznać, kiedy nie są one przestrzegane przez niekompetentnych windykatorów i chronić się przed tym.

  1. Prawo do prywatności

To, że masz problem ze spłatą pieniędzy nikomu nie daje upoważnienia do naruszania Twojej prywatności. Zapamiętaj, że windykator nie może:

  • domagać się wejścia do Twojego domu,
  • żądać spisania stanu Twojego majątku,
  • informować postronne osoby o Twoim zadłużeniu,
  • nachodzić Cię w miejscu pracy.
  1. Prawo do informacji

Windykator, w sposób rzetelny i wyczerpujący, musi powiadomić Cię o wszelkich szczegółach dotyczących Twojego długu. Powinien poinformować też o możliwościach jego spłaty i konsekwencjach braku uregulowania należności.

Jeśli pierwszym kontaktem z firmą windykacyjną jest wezwanie do zapłaty, powinno ono zawierać:

  • kwotę zaległości wraz z odsetkami i innymi opłatami,
  • dane wierzyciela, czyli firmy lub instytucji, w której masz dług,
  • numer faktury, rachunku lub umowy, z której wynika należność oraz datę jej wystawienia lub podpisania.
  1. Prawo do ustalenia kolejności spłaty

Jeśli firma windykacyjna kontaktuje się z Tobą w sprawie więcej niż jednego zadłużenia, możesz wybrać, które spłacisz najpierw. Jeśli rozmawiasz z windykatorem z rzetelnej firmy, na pewno przystanie on na Twoje preferencje. Natomiast, gdy masz kilka zadłużeń i w ich sprawie kontaktują się z Tobą przedstawiciele różnych firm, z każdą musisz osobno negocjować warunki spłaty.

  1. Prawo do kontaktu przez pełnomocnika

Jeśli nie chcesz osobiście rozmawiać z windykatorem, możesz zrobić to przez prawnika lub inną osobę, która będzie Cię reprezentować. Ma to sens wtedy, gdy dostrzegasz lub podejrzewasz łamanie Twoich praw. Jeśli jednak przedstawiciel jest z firmy godnej zaufania, z pewnością znajdziecie dobre rozwiązanie, a Ty zaoszczędzisz pieniądze.

Jeśli pracownik firmy udziela Ci wszelkich informacji na temat długu, pyta o Twoje możliwości finansowe i proponuje dogodne dla Ciebie warianty spłaty – z całą pewnością zna Twoje prawa i ich przestrzega. To sygnał, że możesz podjąć rozmowę i spróbować uwolnić się od uciążliwych zaległości finansowych.

Zasady Dobrych Praktyk

 

Część firm windykacyjnych jest zrzeszona w Związku Przedsiębiorstw Finansowych i kieruje się Zasadami Dobrych Praktyk. Dowiedz się, czy windykator, który do Ciebie przyszedł jest zrzeszony w ZPF.

Zasady Dobrych Praktyk, to kodeks etyczny wypracowany wspólnie przez rzetelne firmy windykacyjne. Uwzględnia normy społeczne i prawne, jakie powinny być przestrzegane przez podmioty zajmujące się odzyskiwaniem długów. Każda firma, która zobowiązała się go przestrzegać, gwarantuje najwyższą jakoś obsługi i przestrzeganie praw dłużników.

 

Co zrobić, gdy Twoje prawa zostały złamane?

Znasz już swoje prawa, więc łatwo ocenisz, kiedy są łamane. Co wtedy? Po Twojej stronie stoi kilka instytucji, które, kierując się przepisami Kodeksu karnego, chętnie zajmą się niestosownymi praktykami. Problem możesz zgłosić do:

  • Komisji Etyki ZPF (etyka@zpf.pl)
  • Biura Rzecznika Finansowego
  • Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • Komisji Nadzoru Finansowego

 

Jak widzisz, znajomość własnych praw może pomóc nawet w takiej sprawie jak spłata długu. Jeśli masz pytania dotyczące Twojej sytuacji finansowej, możesz napisać do nas na adres: windykacjajasnasprawa@zpf.pl

Sprawdź również, dlaczego warto współpracować z windykatorem.

Poleć artykuł